wczasy, wakacje, urlop
19 April 2013r.

Kanał Piastowski. Po przepłynięciu Zalewu Szczecińskiego wpływa się w Kanał Piastowski, prowadzący w kierunku północno-zachodnio-północnym poprzez wyspę Uznam do rzeki Świny. Dawniej żegluga odbywała się naturalnym nurtem Świny. Ponieważ droga ta była dość kręta i niewygodna, zdecydowano się przeciąć południową część wyspy Uznam za pomocą sztucznego kanału. Podczas wiatrów z kierunków północnych wielkie masy wody wpadają korytem Świny i Kanałem Piastowskim do Zalewu. Wody te przynoszą ze sobą znaczne ilości piasku morskiego, który osiada następnie u ujścia kanału do Zalewu. Z tego względu utrzymanie warunków nawigacyjnych na tym odcinku drogi jest najtrudniejsze i pochłania znaczną część kosztów ogólnych związanych z utrzymaniem całej trasy Szczecin Świnoujście.
19 April 2013r.

Zalew Szczeciński. Obszar Zalewu Szczecińskiego wynosi 660' km2, a łącznie z Zatoką Stepnicką, jez. Dąbskim i innymi mniejszymi wodami około 925 km2. Sam Zalew dzieli się na Wielki na wschodzie i Mały na zachodzie. Ogólnie można powiedzieć, że do Polski należy cały Wielki Zalew; Mały jest już w większości na terenie Niemiec. Ponieważ przez Zalew prowadzi droga do-Szczecina, przeto po jego wodach często dawniej przesuwały się zbrojne flotylle korsarzy, względnie władców walczących wcielenie tych terenów do swych państw. Nic więc dziwnego, że stoczonych został tutaj szereg bitew morskich; po większej części jednakże odbywały się one na wodach rzek — przesmyków, łączących Zalew z Bałtykiem. Kronikarze średniowieczni wspominają przede wszystkim o walkach na wodach Dziwnej. Tu spotykały się flotylle słowiańskie z Duńczykami
19 April 2013r.

JASNY CHEŁM (Wyspa Nawigacyjna). W miejscu, gdzie z Zatoki Stepnickiej wypływa się na szerokie wody Zalewu Szczecińskiego, stał dawniej statek latarniowy wskazujący drogę jednostkom płynącym z Świnoujścia do Szczecina. Dzisiaj w tym miejscu znajduje się wyspa Jasny Chełm. Została ona utworzona sztucznie, podczas prac pogłę-biarskich wykonywanych w tym rejonie. Przeprowadzeniu wygodnego toru wodnego, wychodzącego na Zalew przeszkadzały dwa podwodne wzniesienia. Głębokość w tym miejscu wynosiła zaledwie ok. 2 m. W celu wyprostowania toru trzeba było usunąć jedną mieliznę, a wy-bagrowany piasek przepompowano na południo-wo-zachodni kraniec innej mielizny brzegowej.
19 April 2013r.

W Kierunku Świnoujścia Statek płynie stałe ku północy. Mija nabrzeże Gocławskie ("Huk"), na którym dźwigi stale ładują na statki węgiel, przepływa obok nabrzeża Kraśnickiego Górnego ("Ucho"') i Kraśnickiego Dolnego ("Kra"). Kilka kilometrów dalej ku północy mijamy przedmieście Szczecina — Skolwin. Przy brzegu Odry leży w wodzie wrak dużego statku "Usambara". Mniej więcej naprzeciwko Skolwina, po prawej stronie toru wodnego, widzimy kanał łączący Odrę z jeziorem Dąbskim. Tu jest północny kraniec długiego na 16 km jeziora. Nieco więcej na północ, nad brzegiem jeziora i Odry, jest miejscowość Inoujście. Tutaj rzeka Ina uchodzi do Odry. W średniowieczu był tu wielki port morski miasta Goleniowa; obecnie widać tylko małą wioskę rybacką.
19 April 2013r.

TOR WODNY SZCZECIN—ŚWINOUJŚCIE NA WAŁACH CHROBREGO. Po zwiedzeniu Łasztowni udajemy się wspaniałym bulwarem Vasco de Gamy na Wały Chrobrego- Idąc wzdłuż Odry, w kierunku północnym po 10 minutach znajdujemy się w najbardziej reprezentacyjnej części Szczecina. Przed kilkudziesięciu laty znajdował się tu fort Leopolda. Po zniesieniu murów miejskich wybudowano wspaniałe tarasy o szerokości 500 m, wysokości 19 m. Szerokimi schodami wchodzimy na górny taras. Po drodze oglądamy wykute w piaskowcu herby polskich miast morskich. Na półokrągłym środkowym tarasie jest rzeźba dłuta Manzla, przedstawiająca walkę Herkulesa z Centaurem.
19 April 2013r.

DĄBIE. W odległości 8 km od centrum znajduje się wschodnie przedmieście Szczecina -— Dąbie (dojazd autobusem odchodzącym spod Basenu Kaszubskiego). Było to przez szereg wieków samodzielne miasteczko, leżące u ujścia rzeki Płony do jeziora Dąbie, którego długość w kierunku północ-południe wynosi 16 km, a powierzchnia 54 km2. Jezioro to jest czwartym co do wielkości na terenie państwa polskiego. O Dąbiu wspominały często kroniki średniowieczne jako o ważnym ośrodku handlowym. Najlepszym dowodem, że był to gród znaczny jest duży kościół gotycki zachowany do naszych czasów. Obok kościoła wznosi się zameczek myśliwski książąt pomorskich (również dobrze zachowany). Z murów miejskich przetrwały jedynie nieliczne fragmenty. Przedmieście to zostało w czasie ostatniej wojny silnie zniszczone, a wszystkie ważniejsze obiekty przemysłowe leżą w gruzach.
19 April 2013r.

PRZECHADZKA NA ŁASZTOWNIĘ I NAD REGALICĘ Port szczeciński znajduje się na wyspach położonych pomiędzy korytem Odry na zachodzie oraz Regalicy na wschodzie. Z miasta do portu prowadziły dawniej trzy mosty drogowe i jeden kolejowy. Wszystkie one zostały przez Niemców zniszczone. W latach 1945/47 port był połączony z miastem jedynie mostem wspartym na barkach. W roku 1948 zbudowany został nowy most prowizoryczny, żelazny, przez który przeprowadzona została linia tramwajowa prowadząca na wyspy. Gdy ulicą Dworcową schodzimy ku dobnie Odry, przed oczyma naszymi znajduje się panorama dokonanej pracy. Prawie wszystko co tutaj widzimy zostało zbudowane przez nas. Niemcy zostawili gruzy, zdawało się uniemożli-wiące wszelką odbudowę.